Ohjeita Hierontaan

Ennen hierontaa

Valmistautuminen

Ennen hierontaa on hyvä juoda lasillinen vettä ja välttää raskaan ruoan syömistä.

Kevyt treeni ennen hierontaa on mahdollista, mutta kannattaa pitää huoli, että lihakset palautuvat liikuntasuorituksesta ennen käsittelyä. Muuten hierojalla voi mennä aikaa purkaa treenin tuoma jännitys ennen kuin hän pääsee käsiksi syvemmällä oleviin ongelmiin.

Meikit ja vaatteet

Hierontaa tai hierojaa ei haittaa meikki, mutta usein se saattaa levitä hieronnan aikana. Myös kampaus menee todennäköisesti sekaisin niskahieronnan jälkeen. Hajuveden tai deodorantin käyttö on sallittua, mutta voimakkaita hajusteita on kohteliasta välttää, sillä seuraava asiakas saattaa olla hajuyliherkkä tai allerginen tuoksuille. 

Korut ja kello on hyvä riisua, sillä ne vaikeuttavat hierontaa ja hierontarasva voi tarttua niihin. Taskuissa olevat tavarat ja vyö kannattaa myös poistaa hieronnan ajaksi, etteivät ne paina vatsalla ollessa. Rintaliivit voi ottaa pois tai pitää päällä, tälloin yläselkää hierottaessa hieroja avaa liivien hakaset ja siirtää olkaimet sivuun. Hieronnan jälkeen hän myös sulkee ne. Hieroja peittelee aina huolella paikat, joita ei sillä hetkellä käsitellä. 

Keskustele hierojan kanssa

Kerro hierojalle tilanteestasi. Mainitse myös mahdollisista sairauksista. Kerro mitä odotat hieronnalta ja muista painottaa ongelmakohtiasi.

Milloin ei hierontaan?

On tilanteita, jolloin hierontaan ei pitäisi tulla. Hieronnan yleisimmät esteet ovat tulehdukset, kuume, flunssa, ruhjevammat, avohaavat, lihasrevähdykset, laskimotukos, hemofilia (verenvuototauti), syöpä tai tyrä. Epävarmoissa tapauksissa kannattaa kysyä hoitavalta lääkäriltä. Muista myös aina mainita hierojallesi terveydentilastasi.

Monissa tapauksissa hierontaa voidaan myös mukauttaa, esimerkiksi raskaana ollessa. Kun vatsalla oleminen ei enää onnistu, voidaan asiakasta hoitaa kylkimakuulla tai istuma-asennossa. Myös alkuvaiheen raskaudesta on tärkeä ilmoittaa hierojalle, jotta hän voi ottaa asian huomioon hoidon aikana. 

Hieronnan jälkeen

Rentoudu, juo vettä

Hieronnan jälkeen on hyvä rauhoittua. Olo voi tuntua uneliaalta ja kevyeltä. Hierontapöydältä kannattaa nousta rauhassa ja vaikka istua hetken aikaa, etenkin jos on taipumusta huimaukseen tai matala verenpaine.

Hieronta kiihdyttää aineenvaihduntaa, joten on hyvä huolehtia nestetasapainosta juomalla vettä. Muista, että kahvi ja alkoholi kuivattavat. Loppupäivänä ei kannata harrastaa raskasta liikuntaa tai tehdä fyysisesti kovin raskaita töitä. Halutessasi voit kevyesti venytellä hierotun alueen lihakset. Joskus jopa seuraava päiväkin kannattaa ottaa kevyesti, sillä löysänneet lihakset eivät pysty vielä koviin suorituksiin.

Seuraava päivä

Hieronnan jälkeisenä tai sitä seuraavana parina päivänä voit tuntea päänsärkyä tai vähän lihaskipua, riippuen siitä millaisia ongelmat ovat olleet, mitä alueita on käsitelty ja miten. Monesti riittävä juominen estää päänsärkyä, mutta jos se ei riitä, tulehduskipulääkkeen ottaminen helpottaa ja kipu häviää itsestään. Jos päänsärky alkaa jo hieronnan aikana, kerro siitä hierojalle, hän voi silloin vielä tehdä jotain asian hyväksi.

Kaikille oireita ei tule, mutta osalle välillä ja se on ihan normaalia. Jos kivut ovat voimakkaita tai kestävät pitkään, kannattaa aina olla yhteydessä hierojaan tai terveyskeskukseen. 

Hieronnan vaikutuksia

  • laskimo- ja lymfakierron vilkastuminen
  • pintaverenkierron vilkastuminen
  • kivun lievitys
  • sidekudoskiinnikkeiden ehkäisy ja irroitus
  • kudosten lämpötilan nousu
  • lihasten ja arpikudosten elastisuuden lisääntyminen.

Kun lihakset ovat pitkän aikaa jännittyneinä, lihasten verenkierto hidastuu ja hapettomassa tilassa niitä alkaa särkeä. Hieronta parantaa lihaksen verenkiertoa ja sitä kautta myös poistaa kipua. Hieronta paitsi rentouttaa lihaksia myös  lisää niiden elastisuutta sekä poistaa kiinnikkeitä. Hieronnalla on myös keskushermostoa rauhoittava vaikutus.

Kuinka usein käydään hierojalla?
 

Yksi hierontakerta ei välttämättä aina riitä, vaan ongelman hoitamiseksi tai kivun lievittämiseksi tarvitaan useampia käyntejä. Joillakin asiakkailla on akuutteja ongelmia ja tällöin hieronta toimii parhaiten “kuurina”,  useampana hoitokertana lyhyellä aikavälillä. Pääsääntönä voidaan kuitenkin pitää, että samaa aluetta käsiteltäessä kertojen välissä olisi hyvä olla muutama päivä taukoa.

Säännöllinen käynti hierojalla on suositeltavaa ja sopiva hierontakertojen määrä itselle selviää ajan myötä. Se on yksilöllistä ja siihen vaikuttavat monet tekijät, millainen tarve hieronnalle on, hoidetaanko jotain tiettyä vaivaa jne. Myös työn ja harrastusten kuormittavuudella on paljon merkitystä.